vrijdag, mei 3

Recensie uit de Pingelieër

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Lex Muller en François Colin zijn geen onbekenden voor de Pingelieërlezers. Hoe vaak hebben we al genoten van hun prachtige columns en boeken? Heel vaak. En nu hebben ze samen hun magnus opus geschreven: Het gouden boek van de wereldbeker voetbal 1930–2022. Een meesterwerk, een absolute must have!

De wereldbeker voetbal is het populairste sportevenement ter wereld. Om de vier jaar draait de hele wereld een maand lang rond de bal. Niet alleen miljarden voetballiefhebbers zitten een maand lang aan het scherm gekluisterd, maar het hele land verkeert in de ban van het leukste spelletje op aarde. Iedereen is immers supporter van zijn nationale elftal. Het interlandvoetbal werd ruim honderd jaar geleden geboren, maar het duurde tot 1930 voor het eerste WK werd georganiseerd.

Dit boek neemt je mee aan boord van het schip dat de Europese deelnemers naar het eerste WK in Uruguay bracht, vertelt waarom doelman Barbosa de grootste paria van Brazilië werd, hoe president Mobutu zijn bondscoach ervan beschuldigde tactische geheimen doorgespeeld te hebben, wat Maradona’s hand van God deed en waarom Brazilië, Argentinië, Italië, (West-) Duitsland en Frankrijk 17 van de 21 WK’s wonnen.

Uiteraard is er ook ruime aandacht voor de prestaties van Oranje en de Rode Duivels op het wereldtoneel. Het boek kent hoofdstukken zoals Squadra Azzurra voetbalt met gestrekte arm, Brazilië viert te vroeg carnaval, Totaalvoetbal van Nederland niet goed genoeg en is puur leesgenot. Hemels geschreven en vol met achtergrondinformatie en alle uitslagen!

De bestelgegevens van deze parel:

Waardering: 5 ballen op 5

Titel: Het gouden boek van de wereldbeker voetbal