dinsdag, april 23

Pinterest LinkedIn Tumblr +

Nijlen, 7 december 2018.

Dag Jesse,

We kennen mekaar niet maar ik schrijf u toch een ‘Open Brief’. Naar aanleiding van de presentatie van de Belgian Federation of Football Agents.

Met uw nieuwe beroepsfederatie wil u naar eigen zeggen ‘een gezondere voetbalwereld’ creëren. Proficiat, gefeliciteerd van mijnentwege bij deze.

Ik steek er een beetje de draak mee omdat ik uw intenties toch met een korreltje zout neem.  Als voetbalschrijver én fan voel ik immers voortdurend woede opborrelen bij het lezen van verhalen over ‘Football Leaks’ en over het Belgische ‘Mogigate’. Ik veroorloof me dit woordgrapje richting Moggigate:  een verwijzing naar Juventusmanager Luciano Moggi die verantwoordelijk wordt geacht voor Calciopoli, het grootste Italiaanse voetbalschandaal dat in 2004 aan het licht kwam.

Daarom herhaal ik wat ik hier reeds eerder schreef: ‘den John’ van Football Leaks for president! Inderdaad, we kunnen de mysterieuze ‘John,  de klokkenluider die Football Leaks heeft geopenbaard, niet dankbaar genoeg zijn.

Ik vertel zelf even wie ik ben: ik bestudeer reeds twee decennia de internationale alternatieven voor de misstanden in de voetballerij en pleit sindsdien ook voor een ‘rechtvaardige herverdeling van de middelen’.

Ik schreef er drie boeken over:

• ‘Kan voetbal de wereld redden?Pleidooi voor solidariteit & ambiance’ (2004);
  • ‘Voetbal heeft meer dan twee doelen’(2005, in opdracht van de Nederlandse KNVB)
  • ‘Weltmeister’ (2018, waarom Duitsland wereldkampioen was op én nog steeds is naast het veld).

Op basis vanmijn bevindingen pleit ik sindsdien voor de wat mij betreft ideale formule: ‘de Open Voetbalclub’.

En ik formuleerde dat op www.dewitteduivel.com als ‘The Magnificent Seven van de Open Voetbalclub’. Ik zal mijn oproep nog eens onder deze brief zetten.

Ik wil je één concrete vraag stellen, waarde Jesse. Waarmee ik de Belgian Federation of Football Agents toch graag even op de proef stel.

Ik baseer me op informatie van de krant Het Nieuwsblad, uit een commentaar van Ludo Vandewalle: ‘In 2017 zagen de voetbalmakelaars in België hun inkomsten stijgen met liefst zeventig procent tot 41,9 miljoen euro. Dat bleek uit een officieel rapport van de Belgische voetbalbond. In de praktijk vloeide meer dan de helft (60 procent) van de totale transferwinst van 70,3 miljoen euro van de Belgische clubs zo weg uit het voetbal. Ter vergelijking: in Nederland verdienden de makelaars in 2017 “maar” 18 miljoen euro.’

Kijk, beste Jesse, dat vind ik dus cijfers om van te duizelen. Waar simpele stervelingen zoals ik door omver geblazen worden. Voor de goede orde: de voetbalmakelaar heeft wat mij betreft recht op bestaan en op verdiensten. Maar niet op profitariaat.

Ik gooi het hier meteen in de groep: ik ben van oordeel dat 20 miljoen euro van jullie opbrengsten van 2017 opnieuw naar ‘ons voetbal’ horen te vloeien. Dan houden ‘de Belgische makelaars’ nog bijna vier miljoen meer over dan de Nederlandse collega’s. Lijkt me niet onbillijk toch? En dat geld dient dan wat mij betreft naar keuze gebruikt te worden om één van de onderdelen van de  ‘Open Voetbalclub’ te ondersteunen. Het publiek verwacht een geste, Jesse.

Ik geef hier de suggestie die mij het meest na aan het hart ligt: financier mee het ‘sociaal departement’ van elke profclub. Ik mag mezelf een beetje op de borst kloppen dat ik dit verhaal van ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen in het voetbal’ met mijn publicatie ‘Kan voetbal de wereld redden?’ destijds in de Lage Landen heb gelanceerd.

Ik geef alvast zelf het goede voorbeeld met mijn nieuwe boek ‘Wereldvoetbalzomers van België 1920 tot Brazilië 1970. Een cultuurgeschiedenis van het spel om de bal deel 1. ‘ Jaja, een goedbekkende titel, Jesse.

Ik sta mijn auteursrechten – 3 euro per exemplaar – volledig af aan het ‘sociale departement’ van Lyra Lierse. Een nieuwe cultclub naar mijn hart en de eerste voetbalvereniging op amateurniveau die volgens de principes van ‘supportersinspraak’ wordt gestuurd. Ik zoek 333 kopers zodat ik een cheque kan overhandigen van 999 euro. Ik zal er dan met een genereus gebaar nog 1 euro zelf aan toevoegen.

Ik hoop dat we elkaar langs deze weg leren kennen, waarde Jesse. En dat u mijn open brief op uw beurt beantwoordt.

Maak hieronder dus kennis met ‘The Magnificent Seven van de Open Voetbalclub’.

Benieuwd naar uw reactie.

Hartelijk,

Raf Willems,

Voetbalschrijver.

THE MAGNIFICENT SEVEN VAN DE OPEN VOETBALCLUB

Brengstadion, supporters, spelers & staf, sponsors, stedelijke overheid,samenleving & sloebers (mensen die uit de boot vallen en via het voetbal eropnieuw in klauteren) in algemeen overlegorgaan bij elkaar en je krijgt de OpenVoetbalclub.

Pleidooi voor een duurzaam en maatschappelijk verantwoorde stadion!

Een nieuwe stadionpolitiek is noodzakelijk. De bouw leidt tot tewerkstelling.Transparantie bij de aanbesteding is vereist. Een stadion moet letterlijk en figuurlijk een centrum van beweging worden: duurzaam, maatschappelijkverantwoord, multi-sport-functioneel.

Pleidooi voor de  multisportclub!

Sport hoort een topprioriteit te zijn in de samenleving van de 21 ste eeuw.  Sport en beweging staan volgens wetenschappelijk onderzoek bovenaan de lijst ter bestrijding van depressie en burn-out. Breng inde nieuwe stadions de plaatselijke afdelingen onder het dak van de multisportclub.

Pleidooi voor supportersparticipatie en fancoaching!

Supporters vormen het DNA van elke voetbalvereniging. Het Duitse model van eigenaarschap is het gezondste van de wereld: de 49 procent eigendomsregel verhindert faillissementen en ondemocratische overnames van clubs. Het zorgt ook voor herverdeling van de middelen richting lagere afdelingen. En het verzekert inspraak van de supporters in de besluitvorming.  Een supportersparlement bij elke club! En via psychosociale coaching begeleidt men de fans naar volwassenheid.

Pleidooi voor een sociaal departement!

Het bewijs is geleverd dat voetbal zowel kan verbinden als veel kan betekenen voor mensen in probleemsituaties. Ontwikkel een sociaal departement in elke vereniging ter ondersteuning van emancipatorische projecten uit de wereld van welzijn, onderwijs, cultuur en diversiteit.

Pleidooi voor zes spelers uit de opleiding in het eerste elftal!

De droom van Johan Cruijff: het eerste elftal stelt verplicht zes spelers op uit deeigen opleiding. Op die wijze wordt de eigen jeugdwerking gewaardeerd enversterkt. En het verhindert dwaze transfersommen voor overbodige aankopen.

Pleidooi voor een vrouwenvoetbalafdeling met fatsoenlijke financiering!

Voetbal is de snelst groeiende vrouwensport ter wereld. Tijd voor een vrouwenafdeling bij elke profclub en voor een fatsoenlijke herverdelende financiering. Minder geld richting makelaars is een stap in de goede richting.

Pleidooi voor Rode Duivelspleintjes & benefietinterland!

We herhalen een oude oproep. Naar het voorbeeld van de Cruijff Courts in Nederland: een Rode Duivelspleintje in steden en dorpen waar de Rode Duivels(of ex-Rode Duivels) vandaan komen. Met steun en opvolging van de overheid. Ter versterking van het buurtleven. Met ruimte voor sport, cultuur, amusement en educatie.

Een tweejaarlijkse benefietinterland waarvan alle inkomsten – ticketverkoop, merchandising, televisierechten – worden besteed aan de sociale projecten van het voetbal.

About Author

Raf Willems (1960) noemt zichzelf voetbalschrijver met een boekenkast. Hij is uitgever en auteur van meer dan 40 boeken over ‘voetbal met een knipoog naar geschiedenis & samenleving’ en schreef voor het Nederlandse weekblad Voetbal International (1995-2000), de krant NRC Handelsblad (2001-2006) en de website Stichting meer dan Voetbal (2008-20014). Sinds 2014 Initiatiefnemer van voetbaldenktank & onlineplatform De Witte Duivel.